神河当時 - 孤立的な秘儀
2021年10月20日 Magic: The GatheringParasitism, Good and Bad
We throw the term “parasitism” around in R&D a lot. To us it means: “when a card’s value is solely dependent on other cards in the same set or block.” In other words, cards that are parasitic have little or no use when mixed with cards from throughout Magic’s past, but are key components to some larger puzzle in the block in which they were printed. Some parasitic cards, like Darksteel’s Auriok Glaivemaster, are obviously so, as they call out the name of the card type or mechanic they need to work with. Others, like Odyssey’s Tireless Tribe, just look really bad until you start seeing potential interactions with flashback, madness, and threshold.
There’s gray area as well. Sosuke’s Summons, for instance, needs Snakes to work well, and there have been a handful of Snakes printed prior to this block. So at least you could in theory build a deck that used it without overloading on Kamigawa cards. But the best way to make the card work involves lots and lots of cards from Champions and Betrayers. Cards with “affinity for artifacts” are the same way. Sure, Frogmite only costs 3 when you have a Bronze Horse in play, but the obvious way to use the card is with tons of artifact lands. Are those cards really considered parasitic? Technically I guess not, but they sure feel like it.
There’s a lot of good that comes from making parasitic cards. Limited formats (sealed deck and draft) feel different from one another when their main themes are lineal, which often implies some level of parasitism. The Odyssey UG threshold draft deck feels and plays different from the Onslaught WB Cleric deck, the Mirrodin UB affinity deck, and the Kamigawa UR splice deck. We want different game play from year to year, and one way to accomplish that is by making one zone or card type matter more, and then printing linear (sometimes parasitic) cards that focus on that zone or type.
Block Constructed (and, to an extent, Standard) varies in the same way. Sometimes the block is slow and plodding and filled with giant spells, like the current one, and sometimes it’s really fast, like Odyssey and Mirrodin. And even then, the slow decks feel different than one another—Astral Slide decks and Gifts Ungiven decks are completely separate animals.
The downside of parasitism is what I was talking about in the introduction. If you aren’t drafting or playing Standard or Block, the cards can be kind of “meh.” But why?
引用元
THE COST OF ARCANE Posted in Latest Developments on June 17, 2005
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/latest-developments/cost-arcane-2005-06-17
秘儀呪文を、孤立的メカニズムという観点から解説した記事です。
孤立的(Parasitism)というのは、開発部用語で、「そのカードが存在するセットやブロック特有のものを参照する」ことを意味します(※1)。
侍の部族カードや連繫(秘儀)はその一例です。
このようなカードを作る利点は、リミテッドやブロック構築においてそのブロックやセットならではの体験をもたらすことです。
古典的なアーキタイプ(青白飛行や青黒コントロール)に加えて、『オンスロート』のス白黒クレリックや『神河物語』の赤青連繫などセット固有のアーキタイプがあることで、多様なプレイングが楽しめるでしょう。
一方、欠点は他のセットとの相互作用に欠けることです。
これはスタンダードやエクステンデッドなど、カードプールが広がるほど、そのメカニズムの影響が薄くなります。
また、コストの調整についても語られています。
秘儀はスピリットクラフトや連繫といった、他のメカニズムと相互作用します。
この場合、1つのメカニズムだけをコスパが良くなる様に調整することはしません。
どのメカニズムにも、良いカードと悪いカードを混ぜます。
そのため、とある秘儀1枚のコストを減らしたら、別の秘儀1枚のコストを増やす、といった調整をするそうです(例:《根絶やし/Uproot》や《斉射の口切り/First Volley》)。
この話は、オリジナルエキスパンション作りにおいても勉強になるでしょう。
※1
Making Magic -マジック開発秘話- 2016.11.8 開発部語辞典2016
https://mtg-jp.com/reading/mm/0017925/
MTG wiki - 孤立的
http://mtgwiki.com/wiki/%E5%AD%A4%E7%AB%8B%E7%9A%84
余談
神河は孤立的メカニズムが多すぎたことが反省点として挙げられます。
かといって、孤立的なメカニズムを常に避けるという訳でもありません。
最近では、『ストリクスヘイヴン:魔法学院』の講義と履修はその例でしょう。
また、孤立的でないメカニズムの場合でも、リミテッドにおいてそのセットらしさを出す工夫は可能です。
例えばサイクリングに対する《稲妻の裂け目/Lightning Rift》のように、そのセットのメカニズムを使うたびに利益があるカードがそうです。
最近だと、アンコモンの2色10枚サイクルに、こういったカードがたびたび作られています。
リミテッドのアーキタイプを示す目的で作られているためです。
補足
記事として取り上げることはありませんが、神河のことが触れられているものについて、付記しておきます。
《苦弄の心酔者/Kuro’s Taken》の開発
HUMAN TO RAT Posted in Arcana on June 16, 2005
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/arcana/human-rat-2005-06-16
秘儀カードの構築での評価
ARCANE CARDS THAT MIGHT MATTER Posted in Feature on June 16, 2005
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/feature/arcane-cards-might-matter-2005-06-16
Q&A記事
ONE WEEK TO REGIONALS Posted in Feature on June 18, 2005
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/feature/one-week-regionals-2005-06-18
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