昨日の記事の続きです。
最後に、《鬼の下僕、墨目/Ink-Eyes, Servant of Oni》が構築でどれだけ活躍できるかについて考察されています。
まず、相手の墓地にクリーチャーがいないことには力を最大限に発揮できないという点です。クリーチャーを使わないコンボやロックデッキ、少ないコントロールデッキが相手ではそこが気になります。特に、当時は今よりもスペル偏重の傾向が強いので、なおさらでしょう。
逆に、自分のクリーチャーとのシナジーという観点もあります。忍者全般に言えることではありますが。《荊景学院の戦闘魔道士/Thornscape Battlemage》や《火炎舌のカヴー/Flametongue Kavu》といった、有力なETB(当時はCIP)を使いませると、その効果は絶大でしょう。
実際、《鬼の下僕、墨目/Ink-Eyes, Servant of Oni》は《深き刻の忍者/Ninja of the Deep Hours》に次いで使われていました。
上記のETBの使いまわしは、実際に採用されたデッキではあまり活用されなかったようです。しかし、サボタージュ能力は機能すれば圧倒的なアドバンテージを稼げます。また、単純に除去耐性持ちのパワー5が5ターン目からクロックを刻めるというのは、十分に脅威です。
こうしてみると、忍術は、高速召喚、サボタージュ能力によるアドバンテージ、ETBの使いまわしシナジー、という様々な側面を持つことが重要だと分かります。すべてを従前に活用できなくても、いずれかが実用レベルに達すればいいのですから。《深き刻の忍者/Ninja of the Deep Hours》はそれが全部揃っていたからこそ、最も使われたのだでしょう。
I’m not certain yet if Ink-Eyes, Servant of Oni will be a breaker constructed card. In order to play really disgusting Magic, the opponent has to be fighting you with a creature deck, which is anything but certain in this world of Myr Incubators, Worthy Causes, and even Dampen Thoughts; if the other guy is not playing a creature deck, doesn’t have a juicy graveyard, there are much more efficient ways to muster five power. On the other hand, this creature will be a true terror in limited, the kind of card that guides your entire game plan, even though you know she will not spring until after turn five. You will have incentives to play goofy guys that get in, but also incentives to trade with the opponent, to make sure he has something worth stealing come late game.
Ink-Eyes, Servant of Oni is also a superb threat when changing racing math: a lot of the time, it is right to alpha strike to put your opponent on a particular clock, setting up a chump block or two to make sure he doesn’t finish you via counterattack. With the limited presence Ninja creatures, this will become a dangerous enterprise: the little buggers could be hiding anywhere. A certain Rat Ninja can suddenly produce an instant blocker – right from the opponent’s own ranks – which will many times be joined by whoever helped her into play in the first place. Did you plan for only one blocker in your alpha plan? Too bad buddy, looks like you need a new plan. In the case that Ink-Eyes starts bouncing creatures like Thornscape Battlemage or Flametongue Kavu… You get the picture I’m sure.
引用元
HI-YAH Posted in Feature on January 19, 2005
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/feature/hi-yah-2005-01-19
最後に、《鬼の下僕、墨目/Ink-Eyes, Servant of Oni》が構築でどれだけ活躍できるかについて考察されています。
まず、相手の墓地にクリーチャーがいないことには力を最大限に発揮できないという点です。クリーチャーを使わないコンボやロックデッキ、少ないコントロールデッキが相手ではそこが気になります。特に、当時は今よりもスペル偏重の傾向が強いので、なおさらでしょう。
逆に、自分のクリーチャーとのシナジーという観点もあります。忍者全般に言えることではありますが。《荊景学院の戦闘魔道士/Thornscape Battlemage》や《火炎舌のカヴー/Flametongue Kavu》といった、有力なETB(当時はCIP)を使いませると、その効果は絶大でしょう。
実際、《鬼の下僕、墨目/Ink-Eyes, Servant of Oni》は《深き刻の忍者/Ninja of the Deep Hours》に次いで使われていました。
上記のETBの使いまわしは、実際に採用されたデッキではあまり活用されなかったようです。しかし、サボタージュ能力は機能すれば圧倒的なアドバンテージを稼げます。また、単純に除去耐性持ちのパワー5が5ターン目からクロックを刻めるというのは、十分に脅威です。
こうしてみると、忍術は、高速召喚、サボタージュ能力によるアドバンテージ、ETBの使いまわしシナジー、という様々な側面を持つことが重要だと分かります。すべてを従前に活用できなくても、いずれかが実用レベルに達すればいいのですから。《深き刻の忍者/Ninja of the Deep Hours》はそれが全部揃っていたからこそ、最も使われたのだでしょう。
コメント