神河当時 - 《風見明神/Myojin of Seeing Winds》のデザイン その2
神河当時 - 《風見明神/Myojin of Seeing Winds》のデザイン その2
神河当時 - 《風見明神/Myojin of Seeing Winds》のデザイン その2
or a while in development, the five myojin all just had normal indestructibility, plus crazy abilities. Of course, when you make expensive creatures this good, they invariably start showing up in reanimator-style decks. Decks that could reliable play Zombify on a discarded myojin were proving really problematic in the FFL, so some sort of anti-reanimation clause was needed. The final solution was what ended up on the cards. Each one is indestructible if you played it from your hand, and can trade in his indestructibility to cast some massive spell. (The removal of the counter to generate a big effect was partially derived from Fallen Empires’ Icatian Javelineers, of all things.) Of course, figuring out what that “massive spell effect” should be was another puzzle altogether.

If the legends in Kamigawa all needed splashy abilities, the myojin needed to be the splashiest of the splashy. Of course, when you want to make cards with abilities that insane, you run into problems. I’ll run through the various abilities we tried on the blue myojin, and the problems each faced.

引用元
THREE OF KAMIGAWA’S CHAMPIONS Posted in Latest Developments on December 10, 2004
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/latest-developments/three-kamigawa%E2%80%99s-champions-2004-12-10


昨日の記事の続きです。今回も、《風見明神/Myojin of Seeing Winds》の話です。

前回の経緯から、明神サイクルは破壊不能を持ちました。
もちろんそれだけではなく、重いコストに見合った強力な能力を持っていました。
この手のファッティが《ゾンビ化/Zombify》で簡単に出せるようになると問題になるので、その対策が必要です。
調整の結果、手札から唱えたときにのみ、破壊不能かつ起動型能力が使えるようになりました。
なお、このようなカウンターをコストに起動する能力は、《アイケイシアの投槍兵/Icatian Javelineers》も参考になったようです。

そして、破壊不能以外の強力な能力を何にするか、試行錯誤されたアイデアが記載されています。

1) Flying; 5UUU, T: Choose a number. Draw that many cards.


2) You may play cards in your removed from game zone as if they were in your hand.


3) You may play cards from outside the game as if they were in your hand.


4) Each turn, you may play a card from outside the game as if it was in your hand.


5) Remove a god counter from CARDNAME: You may play a card from outside the game without paying its mana cost.


6) Remove a divinity counter from CARDNAME: Search target opponent’s library for a nonland card. You may play that card without paying its mana cost. Then that player shuffles his or her library.


試行錯誤の途中で、破壊不能をカウンターで表す(※1)方式になったので、起動コストにもそれが現れています。

レアで重くて派手な効果というのは、強すぎても弱すぎてもつまらないものです。アイデアを思いつくだけなら簡単ですが、調整は難しいのだと自分でオリジナルカードを作った経験からも、そう考えています。



※1
現在であれば、破壊不能・カウンターを使うことで、より簡潔に表現できるでしょう。

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