神河当時 - 主力デッキと対抗策
神河当時 - 主力デッキと対抗策
神河当時 - 主力デッキと対抗策
Several different kinds of decks have shown themselves to be playable contenders in today’s Standard format. Affinity is the clear leader, generally followed by various G/x decks, including Mirrodin Block-style U/G and R/G decks, Tooth and Nail, and B/G decks playing a mix of Mirrodin Block and Champions of Kamigawa threats. White Weenie has emerged, and shown a degree of viability on the back of Isamaru, Hound of Konda and especially Samurai of the Pale Curtain. Mono-black (in both beatdown and control varieties) has shown its ability to fight the bad fight with Horobi, Death’s Wail, a dominating suite of anti-creature cards, and efficient racers. At least three styles of mono-Red Decks have burned and blasted their ways to solid finishes, utilizing the speed of Slith Firewalker, many times commingling strategies with the unsportsmanlike Molten Rain. Kiki-Jiki, Mirror Breaker found its way into both a supporting role in Tooth and Nail and swimsuit model centerpiece in brand new wacky Weapon of Choice. My favorite deck, mono-blue control, won multiple Champs events, and with game against every other deck type, is sure to be a contender for months to come.

Why list so many different decks, especially when we can’t really push, shove, and harass every single specific build into a single article? For once, we are going to talk not just about the decks themselves, as they have been built and presented by players thus far, but about what makes them tick, and how to take them out. Standard is currently representing with decks of every color, meaning that while the threats are wide and various… the answers can come out of any mage’s bag of tricks.

引用元
FUN WITH FOILS Posted in Feature on December 8, 2004
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/fun-foils-2004-12-08


当時のスタンダードにおいて、活躍しているデッキと、それに対抗するカードを5色すべてで考える記事です。

デッキだけでも、親和、歯と爪、黒緑デスクラウド、青緑ターボランド、赤緑フレッシュメーカー、赤緑キキジキ、白単ウィニー、青単コントロール、黒単コントロール、と種類が多いです。これを1つ1つ取り上げるのは一苦労ですので、ひとまず親和のみを取り上げてみます。

各色のアンチ親和カードは以下が挙げられています。
白 《薄青幕の侍/Samurai of the Pale Curtain》
青 《機械の行進/March of the Machines》
黒 《死者の嘆き、崩老卑/Horobi, Death’s Wail》
赤 《静電気の稲妻/Electrostatic Bolt》《残響する破滅/Echoing Ruin》《炉のドラゴン/Furnace Dragon》
緑 《酸化/Oxidize》《ヴィリジアンのシャーマン/Viridian Shaman》《腐食ナメクジ/Molder Slug》

こうしてみると、アンチ親和カードとして挙げられているカードの大半が親和デッキを産んだ『ミラディン』ブロックのカードであると分かります。今考えると、これだけあっても親和が止められなかったのか、とも思います。

単純に除去したところで、《電結の荒廃者/Arcbound Ravager》で打点を維持したり、《大霊堂の信奉者/Disciple of the Vault》でライフロスに変換したり、《溶接の壺/Welding Jar》で耐えたりと、対処法が豊富なのが問題なのでしょうか。それは否定しませんが、それだけではないとも思います。

『オンスロート』ブロックの時点ではまだ親和の主要パーツは禁止されていないからです。《アクローマの復讐/Akroma’s Vengeance》のような、完全な全体除去が重要な抑止弁になっていたのでしょうか(それを搭載したサイクリングデッキが活躍していたのも大きいですが)。《炉のドラゴン/Furnace Dragon》も全体除去ですが9マナと異常に重いですし、《粒化/Granulate》は制限が多いです。

『神河物語』ブロックに足りなかったのは、その代わりとなる全体除去でした。実際、複数のアーティファクトを除去するカードはありません。上記のような対策カードこそありますが、充分に機能したとは言えませんでした。実質的に全体除去のように働く、《戦争の報い、禍汰奇/Kataki, War’s Wage》はありますが、登場が遅すぎました。

その反省が、ミラディン再訪時の《忍び寄る腐食/Creeping Corrosion》だったのでしょうか。

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