神河当時 - デベロップメントのトップテン 2位ドラゴンサイクル
神河当時 - デベロップメントのトップテン 2位ドラゴンサイクル
神河当時 - デベロップメントのトップテン 2位ドラゴンサイクル
昨日の記事の続きです。

2) Kamigawa Dragons
The Dragons were a rough patch in the Kamigawa design. The team knew it wanted five Dragons, it had art commissioned for five Dragons, but when the file was handed over, the Dragons had no definitive design. They were essentially left up to development.

After looking at the art and determining that they didn’t have “breath weapons,” reading the creative documents and determining that they were really intelligent, and reviewing all the older cycles of Dragons we’ d done previously to make sure something innovative was attempted, the team, lead by Schneider, came up with the “goes to graveyard” triggers that hinted at these Dragons’ will to survive, as well as their supernatural ties.

Henry Stern made the very important suggestion to lower their mana costs from 7 to 6, and Mons Johnson came up with the unique mana cost system (Blue and red—the “dragon” colors—have very splashable Dragons, whereas green—the color that rarely ever gets decent flyers—has a Dragon that needs to be played in a dedicated green deck).

引用元
TOP 10 CARDS FROM DEVELOPMENT Posted in Latest Developments on October 29, 2004
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/latest-developments/top-10-cards-development-2004-10-29


ドラゴンサイクルを作ることは早々に決まっていたようです。イラストも初期に出来上がったようですが、その時点ではカードデザインは完成していませんでした。

イラストから火吹き能力(1マナで+1/+0修整を得る起動型能力)は付けないことが決められました。

そこで、どのような能力にするのか、過去のドラゴンサイクルを見直した結果、死亡誘発型能力が考案されたそうです。これは単にメカニズム的な理由だけでなく、知的なドラゴンの生存戦略を表す、というフレイバー的な側面もあります。

ちなみに、これより過去のドラゴンで死亡誘発型能力を調べてみたところ、1件だけ前例があったことを知りました。『ウェザーライト』の《純白のドラゴン/Alabaster Dragon》です。

純白のドラゴン/Alabaster Dragon  (4)(白)(白)
クリーチャー ― ドラゴン WTH, レア
飛行
純白のドラゴンが死亡したとき、それをオーナーのライブラリーに加えて切り直す。
4/4


死亡誘発型能力とは言っても、勝ちに行くための効果とは異なります。そこをアップデートした結果が、神河のドラゴンサイクルなのかもしれません。

なお、マナコストについては当初は7マナだったのを6マナに引き下げ、色拘束もシングルシンボルからトリプルシンボルにまで幅を持たせるよう、変化がありました。一番色拘束の厳しい緑が一番弱いのが悲しいところですが。

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