神河当時 - 『神河物語』の多人数戦向けカード:青
神河当時 - 『神河物語』の多人数戦向けカード:青
昨日の記事の続きです。

No Hall Is An Island
Many blue mages have difficulty shifting from duel to multiplayer. As a largely reactive color (you play a spell, I counter it or bounce it or steal it), blue finds many of its cards and strategies underpowered when it faces more than one opponent. But it can still find success in group play – often by using cards no self-respecting tournament junkie would touch.

You wanna see the amazing list of new Hall entries blue compiled over the past year? Okay, here it is, in alphabetical order:

Keiga, the Tide Star
Uyo, Silent Prophet

Last week, I made clear that blue really does have two other cards – Memnarch and Vedalken Shackles. And blue continues to get very flashy cards like Time Stop and Gifts Ungiven that should work fine as utility in group. So this isn’t as pathetic as it looks. But this is certainly a switch from the days of Quicksilver Dragon, Blatant Thievery, and Willbender – all in Onslaught block, and all in blue’s Top Ten overall. See the entire blue Hall here.

This site hasn’t touched much on either card yet, so a few notes on each:

Keiga, the Tide Star is beautiful – and not just because of the artwork. It does exactly what you want out of a rattlesnake card: give you an excellent chance of striking back. Sure, opponents without much in play won’t be as worried, and something like Spinal Embrace will totally ruin your day; but 90 percent of the time, this fellow will work as planned and intimidate the board into acceptance.

Uyo, Silent Prophet takes another road toward intimidation: imitation. Mischievous Quanar is still great fun – heck, so is Fork – so seeing the ability attached to a durable flyer works for me. You might consider combinations with Seismic Assault, for additional retaliation.

引用元
MULTIPLAYER HALL, PART TWO OF THREE Posted in Serious Fun on September 28, 2004
https://magic.wizards.com/en/articles/archive/serious-fun/multiplayer-hall-part-two-three-2004-09-28


まず目につくのは、青が多人数戦であまり強くない、という評価です。カウンターやバウンスなどが受け身だったり1対1の処理だったり、という点がマイナスのようです。

統率者戦においては、青は強い方だと聞いています。サーチカードによりコンボの成立しやすさ、追加ターンによるアドバンテージが理由だそうです。

多人数戦といっても色々フォーマットがありますので、他のフォーマットも含めた評価かもしれません。あるいは、当時はまだ強さが発見されてなかったのでしょうか。

それはともかく、ここでは多人数戦で強い『神河物語』のカードとして、《潮の星、京河》《沈黙の預見者、ウヨウ》などが挙げられています。

黒のように対戦相手全体に作用する効果ではありません。

相手のやりたいことを妨害すること、または、自分のやりたいことをやるカードです。これはMTG(というよりはTCG)全般に通じることですから、それがそのまま多人数戦でも強い、ということでしょうか。

コメント

お気に入り日記の更新

テーマ別日記一覧

この日記について

日記内を検索